Σε κάθε εποχή υπήρχαν σε διάφορους τομείς κάποια πρότυπα, δηλ. κάποια μοντέλα, άνθρωποι ή αντικείμενα σύγκρισης, μίμησης, υποδείγματα δράσης.
Ανατρέχοντας στο παρελθόν μπορούμε να δούμε τα πρότυπα να αλλάζουν μορφές ανάλογα με τα κοινωνικά γεωλογικά και πολιτικά γεγονότα που εξελίσσονταν.
Στις Ομηρικές εποχές πρότυπο αποτελεί ο ήρωας αυτός που διακρίνεται στη μάχη αλλά και στην ειρήνη με την αρετή του. Στην αρχαία Ελλάδα του χρυσού αιώνα, πρότυπο είναι «ο καλός και αγαθός πολίτης» με γυμνασμένο σώμα και καλλιεργημένο πνεύμα με ενεργή συμμετοχή στα κοινά της πόλης που ανήκει. Από το Βυζάντιο και μετά ο Χριστιανισμός επηρεάζει την εκλογή και διαμόρφωση των προτύπων. Στην Τουρκοκρατία πρότυπο είναι ο αδούλωτος άνθρωπος που μάχεται για την ελευθερία. Μέχρι και πριν από λίγα χρόνια οι Ελληνες είχαν σαν πρότυπα συγγραφείς, διανοούμενους, κληρικούς, επιστήμονες, πολιτικούς και γενικότερα ανθρώπους που πάσχιζαν γα την πρόοδο και την ευημερία. Τα τελευταία όμως χρόνια η Ελλάδα άλλαξε. Τα μέσα μαζικής επικοινωνίας και ενημέρωσης έχουν συμβάλει στην επικράτηση προτύπων, διαφορετικών από αυτά που γνωρίσαμε. Με διαδικασίες και πρακτικές ψυχαναγκαστικές επιβάλλουν τα δικά τους πρότυπα εξυπηρετώντας σκοπούς υποχθόνιους και αφανείς. Στοχεύοντας τους νέους, πετυχαίνουν τον αποπροσανατολισμό και την εξευτελισμό της εννοιας «άνθρωπος» σε όλους τους τομείς.
Ομως στην διαμόρφωση των προτύπων σημαντικό ρόλο έπαιξαν πάντα και εξακολουθούν να παίζουν, η οικογένεια και το σχολείο.
Η οικογένεια αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες της ηθικής ανάπτυξης του παιδιού. Η συμβολή της στη διαμόρφωση και ανάπτυξη της ηθικότητας των παιδιών είναι καταλυτική. Η οικογένεια είναι ένα σύνθετο σύστημα αλλά ταυτόχρονα είναι η πρώτη κοινωνική ομάδα που εντάσσεται ο άνθρωπος με τη γέννηση του. Οι επιδράσεις που ασκεί η οικογένεια στο παιδί είναι μεγάλες και επηρεάζουν τη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών. Οι επιδράσεις της οικογένειας στον άνθρωπο είναι τόσο καταλυτικές ώστε να επηρεάζεται όλη η μετέπειτα ζωή του. Οι ίδιοι οι γονείς πρέπει να αποτελούν πρότυπα για τα παιδιά τους, αφού τα παιδιά έχουν την τάση να επηρεάζονται πρωτίστως από τους γονείς τους. Είναι καθοριστικό οι γονείς να περιβάλλουν τα παιδιά τους με αγάπη και στοργή και συμβάλουν στην ανάπτυξη ηθικής συμπεριφοράς από τα παιδιά. Οι γονείς και οι δάσκαλοι, οι οποίοι πρέπει να αποτελούν πρότυπα ηθικής για το παιδί, οφείλουν να συμβάλλουν με τις πράξεις και τις δραστηριότητες τους στην ανάπτυξη της ηθικότητας των παιδιών.
Ο φόβος που προξενούν κάποιοι γονείς ή δάσκαλοι στα παιδιά αλλά και η χρησιμοποίηση βίας δεν συντελούν στην ηθική ανάπτυξη των παιδιών αλλά αντίθετα αποτελούν τροχοπέδη τόσο στην ανάπτυξη της ηθικότητας των παιδιών όσο και στη γενικότερη διαμόρφωση προσωπικότητας τους. Η αμοιβαία εμπιστοσύνη, η αγάπη, η ειλικρίνεια, ο σεβασμός και η εκτίμηση διευκολύνουν την υιοθέτηση ηθικών κανόνων από τα παιδιά.
Η υιοθέτηση από τα παιδιά κοινωνικών ρόλων αλλά και κανόνων αποτελεί πρώτιστο έργο για το γονέα και το δάσκαλο. Όταν το παιδί αντιληφθεί ότι ζει σε μία κοινωνία με ηθικούς κανόνες τότε γίνεται ευκολότερη η διαμόρφωση του συναισθήματος της αγάπης, της δικαιοσύνης της συμπαράστασης στον διπλανό του, της προσφοράς και της αλληλεγγύης .
Ομως σε όλα αυτα τα χρόνια σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση των προτύπων έπαιξε και παίζει και το σχολείο. Αλλωστε ο ίδιος ο δάσκαλος/ο καθηγητής αποτελεί πρότυπο στα μάτια των μαθητών του.
Ο μεγάλος παιδαγωγός, Πατέρας και άγιος της Εκκλησίας, ο ιερός Χρυσόστομος θα τονίσει: «Τούτο διδασκαλίας αρίστης το εν πάσαις ταις παραινέσεσιν εαυτόν παρέχειν τύπον».Με άλλα λόγια: Αυτό είναι απόδειξη της αρίστης διδασκαλίας, το να παρέχει δηλαδή σε όλες τις παραινέσεις (ο διδάσκαλος) τον εαυτό του ως παράδειγμα.
Σε όλες τις εποχές ο δάσκαλος πρέπει να διαθέτει ήθος, να είναι πρότυπο παιδαγωγού, και όχι να αρκείται μόνο στην ξερή μετάδοση γνώσεων.Είναι απαραίτητο να είναι μια ολοκληρωμένη ηθική προσωπικότητα. Να αποπνέει ανθρωπιστική, παιδαγωγική και ηθική ευωδία.
Αν έχει μια παρουσία αρνητική μέσα στο σχολείο, που θα συνοδεύεται από ασυνέπεια προς τις παιδαγωγικές αρχές, τότε αποτυγχάνει και μέσα και έξω από το σχολείο. Προξενεί αλγεινή εντύπωση όχι μόνο στον έσω χώρο του σχολείου, αλλά και έξω απ’ αυτόν, στην ευρύτερη κοινωνία.
Ιδίως σε παιδιά που είναι μακριά από την συμβουλή και καθοδήγηση ενός πνευματικού οδηγού, ο δάσκαλος εκτός από μετάδοση γνώσεων μεταδίδει στις ψυχές των παιδιών αξίες, αντιλήψεις, στάσεις ζωής.
Δεν αρκεί, λοιπόν, μια στεγνή διδασκαλία, έστω και αν διδακτικά / μεθοδικά, είναι μια τέλεια διδασκαλία αν δεν συνοδεύεται από το παράδειγμα και την ηθική ζωή του διδάσκοντος.
«Ουδέν γαρ διδασκάλου ψυχρότερον, εν λόγοις φιλοσοφούντος μόνον», θα μας συστήσει και επισημάνει ο άγιος παιδαγωγός Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Και αλλού, θα μας πει πάλι ο ίδιος, ότι οι μαθητές παρατηρούν, παραδειγματίζονται από την αρετή των διδασκάλων, για να διδαχθούν: «Οι γαρ διδασκόμενοι προς την των διδασκάλων αρετήν ορώσιν».
Σε αντιδιαστολή με τους επιτηδευμένους αυτοτιτλοφορούμενους παντογνώστες, που διαθέτουν έτοιμες απαντήσεις για όλα, ο πραγματικός δάσκαλος δεν «μεταλαμπαδεύει» προκατασκευασμένα πρότυπα – φραγμούς, αλλά λειώνει ο ίδιος σαν το κερί. Γίνεται ο ίδιος ζωντανό παράδειγμα όχι υπεράνω, αλλά εντός της κοινωνίας, όχι ατενίζοντας, αλλά ερευνώντας κριτικά, όχι ως θεατής, αλλά ως ενεργός συμμέτοχος.
Ο μοναδικός και ασύγκριτος Παιδαγωγός Ιησούς Χριστός τονίζει ιδιαίτερα τη σημασία του ήθους και της ηθικής συνέπειας στη ζωή του ανθρώπου «Όποιος θα διδάξει αλλά και θα πράξει, αυτός θα ονομαστεί μέγας στη βασιλεία του Θεού», Ματθ. 5,19
Ο καθηγητής πρέπει, επιπλέον, να διαθέτει κύρος. Δηλαδή να διακρίνεται για την πνευματική του αξιοπρέπεια. Χωρίς κύρος δεν επιδρά ευεργετικά στην ψυχή των μαθητών.
Πρέπει να διαθέτει ευγένεια, να αγαπά όλους τους μαθητές τους ανεξαρτήτως εθνικότητας, θρησκείας, οικογενειακής ή οικονομικής κατάστασης, ή κοινωνικής θέσης. Να είναι μεγαλόψυχος, σοβαρός και απλός με προσήνεια, επιείκεια, και δικαιοσύνη για όλους. Να διαθέτει ενθουσιασμό, χαρά και να αποπνέει αισιοδοξία, ανεξάρτητα από τα προσωπικά οικογενειακά και κοινωνικά ζητήματα που τον προβληματίζουν, όπως πολύ σωστά μας τονίζουν οι παιδαγωγοί, Τρεις Ιεράρχες. Με υπομονή και αγάπη, που αποτελεί το μέσο της φιλίας, της συνεργασίας και του αλληλοσεβασμού των προσώπων να εθίζει τους μαθητές στον αλληλοσεβασμό, την εμπιστοσύνη και την επιμέλεια.
Αλλωστε η ευαίσθητη παιδική ψυχή έχει αλάνθαστη διαίσθηση και καταλαβαίνει τις διαθέσεις και απαιτήσεις του δασκάλου καθώς» η αγάπη προς τις επιστήμες και τις γνώσεις επεται, προηγείται η αγάπη προς τον δάσκαλο», οπως επισημαίνει ο μέγας ανθρωπιστής Ερασμος.
Το τελευταία καθρεπτίζεται τέλεια στην απάντηση που έδωσαν μαθητές στον Ιωαννη Ξηροτύρη σε σχετική εργασία και στο ερώτημα «πως θελω τον δασκαλο μου»
-«πως να τον αγαπήσωμεν όταν έρχεται μέσα στην αίθουσαν ωσάν να τον παν για κρέμασμα;»
Η εργασία του δασκάλου είναι μεγάλη σε όγκο, λεπτή σε ποιότητα, βαριά σε ευθύνη. Ειπώθηκε και παρομοιάστηκε το παιδί σαν μια κιθάρα˙ «αν είμαστε καλλιτέχνες θα δώσει αρμονία».
Ας μη ξεχνάμε και τον εύστοχο λόγο του τ. Πρύτανη του Πανεπ/μίου Αθηνών, του Γ. Μπαμπινιώτη, «Ο νέος σήμερα δεν έχει ανάγκη από συμβουλές. Παραδείγματα χρειάζεται».
Εξάλλου τα μυαλά των παιδιών δεν είναι δοχεία, για να τα γεμίσουμε! Είναι σπίρτα που πρέπει να τα ανάψουμε!!
Βιβλιογραφία
Ι. Χρυσοστόμου, (ΙΔ’ ομιλία προς Φιλιππησίους)
Ι. Χρυσοστόμου (Ι’ ομιλία στην Α’ επιστολή προς Τιμόθεον)
Ι. Ξηροτύρη, "Πως θέλω τον δάσκαλό μου"
Χ.Ε.Ε.Λ Η προσωπικότης του εκπαιδευτικού, Αθήνα 1974
Πρακτικά Α’ Εκπαιδευτικού Συνεδρίου Λάρισας
Ηλίας Παπαγεωργίου, «Σώπα δάσκαλε....» εκδ. Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2004
Παυλου Παλούκα «Ο εκπαιδευτικός ενώπιον του σύγχρονου πολυπολιτισμικού σχολείου» εκδ. Παύλος Αθήνα 2006